Khamis, 3 Disember 2009

Battle B-Daman


Cobalt Blade

Battle B-Daman atau Battle B'Daman (B-伝説 バトルビーダマン, Bī-Densetsu! Batoru Bīdaman?, "B-Legenda! Battle B-Daman") ialah sebuah siri anime dan manga karya Eiji Inuki yang disiarkan buat julung kali pada Januari 2004 di Jepun, menggantikan Beyblade di slot waktunya. Battle B-Daman juga disiarkan di Malaysia melalui saluran Astro Ceria (2007) , ntv7 (2008) , Astro Ria (2009) dan Astro Prima (2009).

Seperti mana Beyblade berasaskan permainan gasing, Battle B-Daman boleh disifatkan sebagai permainan guli yang didramatiskan.

Plot

Battle B-Daman mengisahkan Yamato Daiwa dan mainan Cobalt Blade miliknya yang berlegenda. Dia bersama rakan-rakannya menggunakan sukan B-Daman untuk menentang kumpulan Shadow. Rancangan ini berlatarkan alam B-Daman World yang penduduknya terdiri daripada manusia, haiwan bersifat manusia, dan robot. Dengan menggunnakan B-Daman yang penuh lagenda, Yamato menyertai sebuah peraduan yang dianjurkan JBA untuk merebut gelaran juara B-Daman. Bagaimanapun, Yamato tetap terpaksa berlawan dengan kumpulan Shadow.